Krzysztof Passella

 

PUBLICZNE ŹRÓDŁA INFORMACJI DOTYCZĄCE FINANSOWANIA WYWIADU CYWILNEGO W PAŃSTWACH DEMOKRATYCZNYCH - ZARYS PROBLEMATYKI

 

W przypisie 13 jest: 

[13] W Polsce do służb specjalnych zalicza się także Centralne Biuro Śledcze, będące jednostką Komendy Głównej Policji, czasami również rozszerza się to pojęcie o Wywiad Skarbowy oraz komórki rozpoznawcze Policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Więziennej, Straży Ochrony Kolei, Służby Celnej i Biura Ochrony Rządu. Niektórzy autorzy wyróżniają osobne, węższe pojęcie tajnych służb, w którym mieściłyby się tylko AW, ABW, SWW i SKW, choć sama nazwa własna tajne służby nie ma umocowania w polskim systemie prawnym, por. Siemiątkowski, Z. (2009), Wywiad a władza: wywiad cywilny w systemie sprawowania władzy politycznej PRL, Aspra-Jr, Warszawa, s. 29 - 32.

 

Powinno być:

[13] W Polsce do służb o pewnych specjalnych uprawnieniach zalicza się umownie także Centralne Biuro Śledcze, będące jednostką Komendy Głównej Policji, czasami również rozszerza się to pojęcie o Departament Wywiadu Skarbowego (wywiad skarbowy) i Departament Informacji Finansowej (wywiad finansowy) Ministerstwa Finansów oraz komórki i jednostki rozpoznawcze Sił Zbrojnych RP, Policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Więziennej, Straży Ochrony Kolei, Służby Celnej i Biura Ochrony Rządu. Jednakże na mocy definicji ustawowej nie są to już służby specjalne. Niektórzy autorzy wyróżniają osobne, węższe pojęcie tajnych służb, w którym mieściłyby się tylko AW, ABW, SWW i SKW, choć sama nazwa własna tajne służby nie ma umocowania w polskim systemie prawnym, por. Siemiątkowski, Z. (2009), Wywiad a władza: wywiad cywilny w systemie sprawowania władzy politycznej PRL, Aspra-Jr, Warszawa, s. 29 - 32.